Právě jsem se vrátil z jedné zajímavé přednášky BizIT klubu VŠE, která se jmenovala „Ze sklepa k miliardě“, která byla o firmě Czech Computer, nyní CZC.cz s.r.o.
Samotný název přednášky byl lákavý, kdo by se přeci nechtěl jako v pohádce vypracovat z garáže k miliardovému businessu? To je přeci klasický americký sen, že? No, ale k samotné přednášce, která nebyla zrovna moc řečnicky zpracovaná, protože pan Matějka prostě není rozený řečník. Na tom není nic špatného, důležité totiž je, co říká.
A to bylo zajímavé. To, že marže v IT jsou minimální, jsem věděl, ale že je to tak špatné, to mi docvaklo až zde. Totiž ona zmiňovaná miliarda je jen obrat. Ten kdo umí počítat, si snadno spočítá, že při marži nějakých cca pět procent, asi ani vedení podniku si nebude dávat bůhví kolika miliónové odměny, protože prostě z té miliardy, při počtu 50ti zaměstnanců, a nízké marži, moc peněz skutečně nezbývá. Tolik k samotným maržím. Prostě se to nevyplatí. Proto, také asi Alza začala prodávat parfémy a jiné ne IT produkty. Zde se ještě pozastavím. Celkem by mě zajímalo, proč marže spadly tak nízko, když třeba Apple má u svých produktů průměrně 50% marži a často i vyšší. A to není zrovna málo. Proč tedy mají prodejci tak malou marži?
Ještě k samotnému CZC. Překvapilo mě, jak je samotná firma vedená, nebo alespoň byla. Vyšlo totiž najevo, že se firmě od začátku tak dařilo, že až někdy do roku 2008 nikdo neřešil marketing a podobné často důležité věci. Firma prostě rostla, tak se to neřešilo. Holt se CZC svezl na vlně IT boomu, který mu zajistil rychlý vzestup. Otázka je, jak moc do budoucna bude tato firma prosperovat. Určitě se nebude mít špatně, nicméně si myslím, že budou muset na sobě ještě hodně zapracovat. Minimálně to na mě tak působilo to jak pan Matějka vyprávěl.
Pár perliček
– e-shop zpravuje další firma pana Matějky, na jméno si však nevzpomínám
– maskot lvíček, je tak dokonalý, že si lidé z billboardů pamatují maskota, ale ne firmu
– plánovaný obrat pro následující rok je 1,4 miliardy
– firma má aktuálně cca 50 zaměstnanců
– plánují se další pobočky v různých městech ČR
– nabízené smontování koupených komponent zdarma je oblíbenou službou
– první prodanou komponentou byla mechanika Liteon. Obchod proběhl v metru, protože začínali ve sklepě.
– velkou část kupujících přivádí srovnávače zboží, zejména Heuréka
– eshop časem by měl mít funkci customizace. Obchod se tak bude snažit uhádnout co si chcete koupit a to vám nabídnout. Jedná se o další krok v rozvoji e-shopů. Osobně se customizace bojím. To co jsem zatím viděl různě po světě byla čisto čistá tragédie.
– vstupní kapitál pan Matějka získal od rodiny. Jednalo se o cca 300.000,-Kč
Přestože, mě CZC ztratil jako zákazníka, když zrušili pobočku na Stodůlkách v Praze a na Kladně žádná není, přeji jim mnoho obchodních úspěchů. Za případné odchylky v textu od skutečnosti se předem omlouvám.